Percutian Farah ke Medan, Indonesia 2015 | PART I - Dari Airport ke RM.Beringin Indah Untuk Mencuba Menu Burung Puyuh Goreng Panas!

11:55

Assalamualaikum..
Percutian Farah ke Medan, Indonesia 2015 | PART I - Dari Airport ke RM.Beringin Indah Untuk Mencuba Menu Burung Puyuh Goreng Panas - Mari mulakan travelog hari pertama Percutian Farah ke Medan, Indonesia ya ibu-ibu..bapak-bapak..=D

22.01.2015-24.01.2015 (3H2M) - Seawal jam 4.00pagi kami dah bangun untuk bersiap!..flight kami jam 7.10pg.. so kena ada di Airport Penang 45 minit sebelum waktu berlepas..sebab tue lah pukul 4.00pagi dah gigih bangun bersiap.. lagipun Farah nie kalau nak pi bercuti nie memang susah sikit nak lelapkan mata..sebab dalam hati dah berkobar2 nak pi bercuti.. ahahaha... nasib baik lah pagi tue Muhammad Emir Daniyal pun tak banyak ragam..cuma nangis sekejap jer masa nak mandikan dia..

Selepas settle semua.. kami bertolak dari rumah lebih kurang pukul 5.00pagi...jarak dari rumah Farah nak ke Airport Penang ambik masa lebih kurang 50 minit jer... sampai sana terus ke McDonald.. sebab janji dengan kengkawan ofis jumpa kat situ.. Oh ya trip nie asalnya kami 3 beranak jer..tapi tiba2 family & kengkawan ofis nak follow sekali.. Farah no hal.. lagi ramai lagi best.. meriah la sikit.. =D

Time nie tengah tunggu nak boarding.. flight delay sikit pagi tue.. sepatutnya flight kami pukul 7.10pg.. Tapi 7.40pagi kot baru berlepas.. AA biasalah kan...=D

Sekarang pergi bercuti dah kena beli seat untuk Muhammad Emir Daniyal..no more harga infant lagi dah..huhuhu.. how time flies.. sekejapan jer dah besar anak lelaki tunggal Farah nie.. Emir dalam flight pun behave jer.. maybe dia dah biasa kot.. yer la seawal usia 6 bulan dah naik belon besar balik kampung Papa dia kat Sarawak kan..

tapi yang kelakarnya masa dalam flight Emir boleh buat ayat yang boleh buat Farah tersembur air liur basi yang masih berbaki..nak tahu apa dia kata..

Emir : "Mama apal tebang tak alann pun" sambil dok jenguk ke luar tingkap...*masa tue kami dah kat atas awan dah...
Mama: "Memang la tak jalan Emir..sebab aeroplane terbang sayang.. bukan jalan" =D

Adoiii sejak pandai bercakap nie walaupun tak lancar lagi...ada jer yang dia nak tanya tau..hehehe..

Alhamdulillah kami selamat sampai Airport Kuala Namu, Indonesia lebih kurang jam 8.40pagi..

FYI, Medan dengan Penang dekat jer u all..dalam 20minit kot tak silap.. ke kurang pada tue lagi..tapi serius memang dekat lah...sebab tue kalau u all naik dari Airport Penang tak payah lah dok order makanan/minuman segala.. buat tercekik jer nanti.. belum sempat u all habiskan makanan..depa dah announce nak landing dah.. hehehe..

Selepas settle urusan imigresen..terus keluar cari Pak Supir yang Farah dah deal awal masa kat Malaysia..actually contact Pak Supir nie Farah dapat dari blogger kak wahida..sebab Farah tertarik dengan review kak wahida yg katanya service mereka nie bagus..dan yang paling penting travel agent nie muslim! so senang lah sikit kan..review tentang service travel agent nie nanti Farah buat entri khas yer..bagus ke tak bagus nanti Farah share ok!

Memandangkan group Farah ada 12 orang semuanya..so transport yg akan membawa kami selama 3H2M adalah Isuzu-ELF.. ELF nie lebih kurang macam van tapi panjang sikit..boleh muat sampai 14 orang.. tempat duduk selesa..aircond kuat..pendek kata memang selesa lah..

Hari pertama kami kalau ikut pada itinerary yang Farah dah buat adalah bermalam di International Cottage Danau Toba di Parapat.. kat entri yg lepas Farah tak story kan dengan details kenapa Farah buat itinerary sendiri..okey meh sini nak citer..

Memang pada mulanya kami plan nak ambik Full Package dengan Pak Roy(travel agent).. sebab kalau kita ambik full package nie lebih senang..semua akan diuruskan untuk kita..tapi itu lah.. kalau u all nak menikmati percutian dengan kebebasan memilih sendiri nak makan macam mana..nak merasa tido hotel di hotel yang bertaraf 5star macam mana.. u all boleh ikut cara yang Farah buat nie.. lebih best okey!! harga pun tak jauh beza..dalam seratus dua jer pun.. tapi keseronokan yang kita dapat lebih berganda okeyyy.. trust me.. heee

Ini la rombongan 'CikFarah' ke Medan yer.. ramai2 nie best..happening sikit..

Jarak perjalanan nak ke Parapat ambik masa lebih kurang 6 jam..yer diulang 6 jam!!! huhuhu..jenuh kematu la vontot kami.. tapi tak dak lah keras kejung dalam kereta jer selama 6 jam tue.. kami akan berhenti2 jugak la.. sebab dalam perjalanan ke sana kami akan singgah untuk lunch kat Permatang Siantar dan jugak singgah membeli kacang2 di Kedai Paten atau lebih dikenali sebagai Teng-Teng..Ting-Ting..

Dalam perjalanan kami mintak Pak Supir berhenti di kedai untuk beli simkad.. kami prefer SIMPATI sebab internet dia lajuuuuuu!!! murah tau internet depa.. 3GB baru IDR60ribu jer.. kalau convert duit kita dalam RM16.71 sahaja..*currency rate masa Farah tukar 1juta = RM287.50

Lebih kurang pukul 12.00tgh kami sampai Permatang Siantar..kami berhenti lunch kat Rumah Makan Beringin Indah.. dok baca ramai review kata kedai nie wajib singgah..sebab burung puyuh goreng dia sedap katanyaaaaaaa..

Okey salah satu sebab lagi yg Farah tak ambik full package sebab kami nak makan ikut selera kami.. kalau kita ambik pakej nak tak nak itu jer la yg kita kena makan betul tak....so kalau u all nak makan ikut selera anak tekak sendiri better jangan include pakej makanan/minuman yer.. baru lah heaven! hehehe

Menu utama kat sini adalah Burung Puyuh Goreng. rasanya burung puyuh nie diperap dengan kicap kot.. sebab rasa macam kita buat masak kicap..cuma tak berkuah jer..bagi Farah ok lah...so-so jer..biasalah selera orang utara nie kan lain sikit..tak kena dengan selera anak tekak Farah...maybe sebab Farah pernah makan Burung Puyuh yang lagi sedap kot! hehehe

Tapiii ayam goreng dia sedap! konsep makanan kat sini sama jer macam kat Bali & Bandung.. yang kita usik jer akan dicaj.. =D

Boleh la..dah lapar sama.. bedal jer la makan apa yg ada..

Makan ramai2 nie tak sedap pun jadi sedap..

Selalunya mana2 kedai yang Farah singgah semasa bercuti di Indonesia nie.. baik di Bali atau di Bandung memang depa akan hidang kat kita air suam jer kan..Ermmm very tak kena ditekak lah..sebab dah terbiasa dok minum air manis..so kami semua order lah air jus.. semua kemain nak minum Fresh Orange.. sekali yg sampaiii...bukan fresh orange daaa.. color memang sama dah... tapi depa guna limau mandarin daa... agagaga..adoiii sekali lagi tak boleh nak diterima dek anak tekak Farah..huhuhuh

Bukan Farah sorang tau berpendapat macam tue..kengkawan ofis Farah nie pun bagi respon yang sama.. tapi kalau u all datang sini nak try boleh jer.. tekak masing2 lah kan.. kadang tue bagi kita tak sedap.. orang lain kata sedap.. cuma kalau ditanya anak tekak kami semua memang so-so jer la.. Total damage kat sini IDR35ribu seorang.. nasib baik lah murah jer kan..hehehe

Perjalanan diteruskan lagi.. next stop kami adalah di Kedai PATEN.. ting-ting..teng-teng..tung-tung.. tapiii tungguuuu ya bersambung di next entri..Bye!

Love,
Farah

[Entri Berkaitan -CLICK LINK]

You Might Also Like

33 comments

1. Happening sangat nampak pic atas tu.. Happy holiday Farah.. take care and enjoy!

2. Wahh klau pergi brcuti ramai2 memg best

3. bestnya jalan2 bandung...nak ole-ole..hehe

4. tak sabor nak tunggu next entry! :))

5. uwaa.. bestnya Medan... ^_^

6. bab fesh orange tu , kat sini pun ada yg menipu sama lagu tu ... bila ada geng sama kaki jln n sporting , mmg heaven lah travel kan ...

7. seronok sungguh tgk trip kak farah ni.bila la dpt mlancong naik flight ni heheh.

BalasPadam
  8. Jadi kalau yang kita sentuh saja akan di bayar kalau di sini... sama macam di Bandung yer... kalau di Bandung tu semua saya sapu sampai licin... harus satu kedai kena bayar... senang jugak kan ke sini pakai pakej... belum pernah lagi ke Medan

9. Salam kak Farah..Wah2..bestnya bercuti..tapi seriously 20 minit ja dari pineng? waa..dekat betui na..hehe..best, xsabar nak baca review seterusnya.. :)

10. Seronoknya farah...tp burung puyuh tu nmpak pun dh tau x brapa sedap

BalasPadam
  11. seronok ye ke medan :)

salam perkenalan sis & jemput ke blog nana jika kelapangan

12. wah.. jalan ramai2.. memang hapening.. memang seronok..

BalasPadam
  13. Ok.xsaba nk baca next entry...hehehehe...

14. Dari airpot penang ke medan 20 min je wahhhhhhh gila dekat ni farah...syok la aduiii rasa nak balik umah nenek je kt sana sehari pastu berlepas ke medan dari sana je senang kan...x la penat sgt ehhehehhe...ish sonok la pi ramai2 meriahhh haa satu van, pandai baca blog waheda...dpt agent muslim senang kan nak deal apa2...burung puyuh tu syok....weeeeeeeeeee bila nak pi x tau...emir pandai cakap dh sekarang ye...nanti amik video emir ckp ye farah tingin nak tgk dia hehehhehe

15. Seronok cuti-cuti kan..terutama dengan family

BalasPadam
  16. bestnye becuti ramai2..hensemnye anak bujang farah tu..org medan mmg wat fresh orange pakai limau mandarin kot ..hik3..ok nk bace nxt entry plak..

17. Memang seronok klo cuti beramai² macam nih.

18. rendahnya duit kita ya farah...ms sy g dulu sejuta dpt dlm RM315 kalu x silap

BalasPadam
  19. Nice family holiday, can i have the driver/ travel agent contact no. We plan nak pergi this Julai.

Balasan
    1. Hai dear.. okey tunggu jap ek..i tengah siapkan entri khas utk contact no agent tue.. nnti i share link yer...thanks.. ;)

Padam
  20. Wahh macam recall ablik je kenangan tahun lepas..hihihi..tapi kami hari tu tak sempat ke kedai ni..mungkin tak jumpa..tapi selesa betul isuzu ni esp untuk long distance kan..

21. wah..bestnya jalan reramai
    si emir tu comellah, dah nampak cam bos kecik aje =)

22. memang senang la klo nak pesiar ke medan,senang mata memandang kat tasik toba tuh.

BalasPadam
  23. Brp harga sehari kalau parking kereta di aiport penang tu ya..

1. hai dear.. saya dah share kat link nie..jemput singgah k..=D

Padam
    2. Ya..hihi..baru baca. .terima kasih ya..nk pi medan bln 12 ni..naik di penang...:)

24. Hye farah...saje singgah sbb nk tanya n mintak advice...
    Mne lebih untung utk tuko duit? Tuko sesiap kt malaysia or tuko mase kt sane?

Balasan
    1. hai umie.. better tukar sesiap kt malaysia.. sebab tukar kat sana lagi rendah.. Farah hari tu ada tukar extra,mmg rugi sangat sbb jauh beza dgn tukar kat malaysia.. =D

Padam
  25. Perkongsian yang menarik...

26. Enak banget kalo refreshing sekeluarga gitu @.@

27. Article bagus ni Cik. Trima kasih dah melawat ke Indonesia.
    Genk yg belom ke Lombok, jom cadangkan masa utk nikmati pulau syurga. Kata orang, jangan ke Lombok, nanti nggak mahu balik pulang.. heheè